Social media

To-vejskommunikation er dobbelt
så effektivt som en-vejskommunikation

En professionel og respektfuld brug af de sociale medier er en af de mest effektive og mest økonomisk fornuftige kommunikationskanaler i den digitale verden. Den styrke, der ligger i at kunne navigere på sociale platforme handler i udpræget grad om at kunne balancere sine budskaber, så man kan fremstå på for eksempel Facebook på en måde, der falder i tråd med dette medies idé, nemlig at være et privat frirum. Hos Jugel Digital er vi bevidste om denne skelnen mellem kommercielle ønsker og mediernes logik.

De sociale medier er effektfulde, se hvorfor…

Alle hader at blive generet.
Alle elsker at blive hjulpet,
inspireret og underholdt.

Medier som Facebook og Instagram (og til dels LinkedIn) er mange danskeres frikvarter, det er her de har en stor del af deres sociale liv. Når vi som en virksomhed, så er det essentielt, at vi forstår denne kontekst og lader det afspejle sig i vores kommunikation: Vi skal hjælpe, inspirere og underholde. De sociale medier må ikke være salgsafdelingens forlængede arm.

Når vi arbejder med sociale medier sker det altid ud fra en todelt logik.

Markedsføring på sociale medier følger to udskilte dimensioner. 1: Indhold, vi selv poster (Social Media Communication) og 2: Annoncer, vi køber eller indhold, vi aktivt booster (Social Media Marketing). Hvis en virksomheds kommercielle kommunikation skal være succesfuld, skal den forstå mekanismerne i begge dimensioner.

"Når kommunikationen på de sociale medier fungerer optimalt, er det som at føre en samtale med en person, man kender og godt kan lide."

Social Media Communication – i princippet gratis markedsføring!

Denne form for tilstedeværelse på de sociale platforme fremstår umiddelbart som en gratis tur. Det koster ikke noget at lægge et underholdende video op, poste en god idé eller komme med en invitation til Åbent Hus. Disse aktiviteter er som udgangspunkt gratis, forstået på den måde at det ikke koster noget at lægge indhold på hverken Facebook, Instagram eller LinkedIn. Men, for der er naturligvis et men. God og gennemtænkt indhold skal produceres og postes på den rigtige måde og i den rigtige mængde. Hos Jugel Digital har vi en afdeling, der har særligt fokus på netop den disciplin, der hedder “SoMe Markedsføring“ – kommunikation på de sociale medier. Her har vi samlet den nødvendige ekspertise til at håndtere vores kunders aktiviteter på de sociale medier, styre antallet af posts, redigering af opslag, håndtere og igangsætte videooptagelser, overvåge likes og kommentarer og deltage i dialogen med brugerne. For i og med at der er tale om f.eks. en virksomheds Facebook-side, så er det vigtigt at agere på samme måde som hvis der var tale om en privat Facebook-side: De samme regler gælder!

 

 

Social Media Marketing – tæt på klassisk markedsføring.

Et socialt medie som Facebook er både et frirum for brugerne til at pleje sociale interesser og vennekredse – men det er også en annonceplads på fuldstændig samme måde som andre steder på nettet. Men igen gælder der særlige regler for opnåelse af det optimale udbytte af sin tilstedeværelse. Hos Jugel Digital varetager vores SoMe-afdeling denne form for markedsføring og sikrer, at der udarbejdes de rigtige display ads og at de indrykkes de rigtige steder på f.eks. Facebook. Samtidig monitorerer vi de posts, vi har lagt op som almindelige posts på Facebook-siden (Social Media Communication). Hvis det skønner relevant og formålstjenligt er det nemlig muligt at booste udvalgte opslag, så de opnår en større spredning og dermed en højere klikrate.

"Tilstedeværelsen på de sociale medier skal integreres med både den kreative og den digitale strategi for virksomheden."